Van herberg naar herberg - Reisverslag uit Lugo, Spanje van Desiree/Elma - WaarBenJij.nu Van herberg naar herberg - Reisverslag uit Lugo, Spanje van Desiree/Elma - WaarBenJij.nu

Van herberg naar herberg

Door: Elma/Desiree

Blijf op de hoogte en volg Desiree/Elma

11 Juni 2015 | Spanje, Lugo

Aangezien we nu een goede verbinding hebben en tijd om te schrijven nog wat extra info. We trekken dagelijks van herberg naar herberg Over het algemeen zijn de herbergen primitief, kook je gezamelijk met de overige gasten of gaat op pad voor een pelgrimsmenu, meestal heb je dan de keuze uit 4 menu's. Het is goed te eten en de mensen hier sloven zich ontzettend uit om het naar de zin te maken. Ook heb je dan veel contact met andere pelgrims van over heel de wereld en een ieder heeft dan zo zijn of haar verhaal te vertellen of is geinteresseerd in jouw doel, manier van leven of wat dan ook. Al met al heel erg leuk. Ook zijn er veel nieuwe herbergen waar je meer luxe hebt, in plaats van 2 wastafels/douches en 2 toiletten voor zo ongeveer een man of 20 (en geloof het of niet maar het is ontzettend schoon overal) een grotere keuken, wasmachine, droger tot soms zelf een fohn.
In deze herbergen wordt vaak tegen betaling voor een hele groep mensen gekookt, je zit dan aan een lange tafel waar zo'n beetje alle gasten aanschuiven en waar de wijn en de traditionele zelf gebrouwen sterke drankjes rijkelijk vloeien.En wij,tja, wij borrelen wat af de laatste tijd hoewel niet tot in de vroege uurtjes want rond 22.30 of eerder gaan de lampen uit.
Ook gisteravond weer aangeschoven voor een heerlijk menu en jaja alweer aan de borrel, lachen dus! We moesten de 4 persoonskamer delen met 2 spanjaarden , ze vertelden dat ze al van kind af aan vrienden zijn en jaarlijks samen een deel van de camino lopen. Ze hebben in het eerste jaar samen dezelfde rugzak gekocht, die ze overigens iedere dag laten vervoeren (jaaaaa, zo kan ik het ook), dezelfde wandelschoenen en ja, je raad het vast al, dezelfde slaapzak. Grappig was het wel.
Ow ja, dan nu het onderwerp "de was", want ja hoewel we amper nog kleren hebben moet het kleine beetje dat we nog hebben steeds gewassen worden.
Ook dat is verschillend, in de ene herberg mag je zelf wassen de wasmachine/droger gebruiken, elders wordt de wasmachine bijna als heilig gezien en mag je nog niet eens in de buurt komen ervan, want je zal maar een knopje verkeerd indrukken (wat niet mogelijk is omdat alles op kort programma ingesteld is) maar goed, no problem zolang de was er maar schoon uitkomt, nietwaar! Verder zijn ze dol op wasverzachter dus onze sokken wassen (nou ja,wassen) we met de hand, de wasverzachter maakt de sokken glad en ga je min of meer schuiven in je schoenen wat weer funest is voor de voetjes. (Ach ja, als je ze niet wast ga je ook schuiven, lekker he).Ik heb nooit geweten dat een onderwerp als "de was"nog zo interessant zou kunnen zijn. Kortom, nog even over op een ander onderwerp,
Dat zijn de spaanse baby's, in Nederland vraag je je weleens af of het nu een jongetje of meisje is, geloof het of niet maar alle babykindertjes zijn in het rose of blauw gekleed en verder zijn (op de luie straathonden na) de honden ge_muil_korft. Tot zover het "hak op de tak"verhaal.
Nog een bedankje naar jullie voor de leuke reacties. Het is zo gaaf om te lezen, vragen zijn lastig te beantwoorden per persoon dus ik probeer zoveel mogelijk in te gaan op dingen middels de verslagen. Op de vraag of we nog steeds met zijn 2en lopen, ja, maar regelmatig afzonderlijk van elkaar, vanwege wandeltempo, of gewoon vanwege leuke gesprekken met anderen,
en alleen lopen met muziekje werkt ook zo helend, zeker bij zware steile wandelpaden, zelfs Jan Smit trekt ons door de bergen heen. (Sorry collega,goed bedoeld

• 11 Juni 2015 - 15:54

Wilma Jacobs:

Hoi Desiree en zus, geweldig leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie ervaringen. Zo te horen genieten jullie enorm en lopen lekker door, al dan niet samen. Succes met de laatste kilometers en ik blijf lezen! Veel plezier, groetjes Wilma

• 11 Juni 2015 - 20:54

Corry En Jan:

Hoi Zuipertjes (Grapjeeeee)

geen wonder dat jullie last van de voeten hebben. het schijnt dat ALCOHOL naar je voeten zakt. vandaar de pijntjes en dikke enkels. geniet er nog van voor je het weet zijn jullie weer thuis. en dan wordt het afkicken geblazen haha.

Groetjes Jan en Corry (en ook van de kinderen)

• 11 Juni 2015 - 20:57

Gerard Duret:

Hallo (Schone) zussen.
    Even een babbeltje over de mail.
    Zo te lezen gaat het met jullie goed.
    Zo te lezen valt het leven in de herbergen niet tegen.
    Iedere avond( tipsie) onder de wol om de volgende dag weer goed te presteren.
    Houd het zo vol met veel gelach dan komen jullie er wel.

Groetjes en een dikke kus je zwager GERARD DOEG.

• 11 Juni 2015 - 20:57

Monique:

Goed bezig dames ga zo door! Groetjes monique, Hans en david

• 12 Juni 2015 - 15:16

Hanny Neuy:

hallo dames hoorde vandaag van Willie over dit reisverslag. Nou ik vind het een knappe prestatie wat jullie doen. doe het kalm aan met de voeten ze moeten nog een eind.groetjes en tot de volgende sessie

• 12 Juni 2015 - 18:25

Jan Hubbers:

Bedankt voor de kaart, volhouden, eind goed al goed

• 13 Juni 2015 - 11:47

Bas:

Leuk dat het zo goed gaat en gezellig is ook met andere pelgrims. die twee spanjaarden was dat meer zo`n ANWB stelletje? enuh sorry dat ik het zeg maar dat alcohol gebruik van jullie moet ik toch als doping beschouwen........geintje ....niet meteen zo agressief Desiree......Nou groetjes en sucses Bas

• 14 Juni 2015 - 19:59

Jessica:

Gedver, weer zo'n ANWB-stel. Je ontkomt er ook nooit aan. Leuk om de dagelijkse dingen te lezen zo, en succes met de wasjes!